Kunskapsbanken - lär dig mer!

I vår kunskapsbank har vi samlat den viktigaste informationen för dig som söker ledig lägenhet och för dig som är vår hyresgäst. Sök fritt eller välj huvud- och underkategori.

133 träffar

  • Andrahand och inneboende

    Andrahandsuthyrning

    För att hyra ut din hyresrätt i andra hand behöver du vårt tillstånd. Om du hyr ut i andra hand utan tillstånd riskerar du att bli av med hyreskontraktet och tvingas flytta från lägenheten.

    Blanketter för andrahandsuthyrning

    Giltiga skäl till andrahandsuthyrning kan till exempel vara att provbo tillsammans (max 6 månader) samt studier eller jobb på annan ort (tid enligt överenskommelse med kundcenter).

    När du fått tillstånd av oss att hyra ut din hyresrätt i andra hand får du inte ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du högst lägga på 15 procent på hyran. Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.

    Om du tar ut en högre hyra av din andrahandshyresgäst än vad du har rätt till riskerar du att bli av med din lägenhet. Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra riskerar du dessutom böter eller fängelse, eftersom det är brottsligt från och med den 1 oktober 2019.

    Inneboende

    Du får som hyresgäst ha inneboende i din hyresrätt. Du får ta ut hyra av den inneboende men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra av de inneboende som tillsammans är större än vad du själv betalar i hyra.

    Rätten att ha inneboende gäller enbart om du själv bor i lägenheten. Om du inte bor i lägenheten gäller reglerna om andrahandsuthyrning av hyresrätter och då behöver du tillstånd från oss.

  • Autogiro

    Om du vill betala hyran via autogiro ska du fylla i blanketten Medgivande om autogiro och skicka in den till oss. Har du ett autogiromedgivande hos oss och vill ändra kontonummer ska du kontakta din bank.

    Hyresbetalningen via autogiro dras den sista vardagen i varje månad. Om det inte finns täckning på ditt bankkonto görs automatiskt nya försök till dragning under de tre påföljande vardagarna. Om täckning saknas när autogirot dras måste du göra en manuell inbetalning. Du hittar de aviuppgifter du behöver på Mina sidor.

  • Badrum

    Även om badrummet är ett våtrum bör du vara försiktig med vattnet så att det inte uppstår vattenskador. Sätt upp ett duschdraperi så att duschvattnet inte skadar resten av badrummet. Det är inte tillåtet att göra hål i badrummets väggar eftersom det ökar risken för vattenskador.

    Undvik dålig lukt genom att rengöra golvbrunnen och vattenlåset i tvättstället samt under badkaret med jämna mellanrum.

    Badrumsskåpet tillhör lägenhetens standardutrustning och ska lämnas kvar i lägenheten när du flyttar.

    Duschdraperi är inte standard i lägenheten. Du bör sätta upp ett sådant så att inte duschvattnet skadar resten av badrummet.

  • Balkong

    Balkongen är en bra plats att vädra kläder eller koppla av på. Du får däremot inte vädra/skaka mattor, grilla eller mata fåglar på din balkong. Fåglarnas spillning skräpar ner och maten drar till sig råttor.

    Balkonglådor ska hänga på insidan av balkongräcket och om du vill sätta upp markiser kan du få praktiska tips av områdets fastighetsvärdar.

    Av säkerhetsskäl är det inte inte tillåtet att tända marschaller på balkongerna.

    Du ansvarar även för att skotta bort snö på din balkong. Tänk på att om du låter snö ligga kvar för länge är det stor risk att det förvandlas till is som är svår att få bort.

  • Barnvagnar

    Parkera inte barnvagnen i trapphuset eller entrén eftersom den kan hindra grannar och utryckningspersonal att komma fram. I vissa hus finns särskilda parkeringar för barnvagnar.

    Viktigt! Om det börjar brinna måste trapphus och entréer vara framkomliga.

  • Besiktning

    Kort efter att du gjort en uppsägning kommer vi kontakta dig för att boka tid för en avflyttnings­besiktning av din lägenhet.

    Du får alltid en kopia av besiktnings­protokollet även om du inte kan närvara vid besiktningen. Tänk på att all utrustning som tillhör lägenheten (till exempel dörrar och hatthyllor) måste finnas i lägenheten vid besiktningen. Vid skador eller onormalt slitage på lägenheten kan du bli ersättnings­­­skyldig.

  • Besiktningsprotokoll

    Innan du flyttar in har fastighets­värden gjort en förbesiktning av din lägenhet och skrivit ner eventuella fel som finns i lägenheten i ett besiktningsprotokoll. När felen kommer att åtgärdas beror på vilken typ av fel det är. Om du upptäcker fel i din lägenhet som inte finns med i besiktnings­protokollet ska du kontakta din fastighetsvärd.

  • Beställa fler nycklar

    Du får oftast tre lägenhetsnycklar när du flyttar in. Om du behöver fler nycklar kan du beställa dem hos kundcenter mot en avgift. Kontakta kundcenter för att få en aktuell prislista för tillverkning av extranycklar.

    Du som beställer extranycklar kommer få betala tillverkningskostnaden för de nya nycklarna. När nycklarna är tillverkade kommer du få en faktura från oss på tillverkningskostnaden.

    Så snart nycklarna är klara kommer du kunna hämta dem hos kundcenter på Sjögatan 4A. Observera att även ej uthämtade nycklar faktureras.

    Den dagen du flyttar ut från din lägenhet ska du lämna tillbaka alla lägenhetens nycklar till kundcenter.

  • Betala den första hyran

    Betala din första hyra i god tid innan du ska hämta dina nycklar. Möjlighet finns även att betala med kort i receptionen hos oss på Sjögatan 4A.

    Den första hyresavin skickas alltid till den adress du hade på Mina sidor när du tackade ja till lägenheten. Fortsättningsvis skickas hyresavin till adressen för den nya bostad du hyrt. Du kan alltid se dina hyresavier på Mina sidor.

  • Betala hyran från utlandet

    För att göra en hyresbetalning från utlandet ska du kontakta en bank och uppge följande IBANnummer SE58 9500 0099 6034 0713 8712. Glöm inte att ange personnummer och namn.

  • Bevakning av lediga lägenheter

    Du som är registrerad på Mina sidor har möjlighet att lägga in bevakningar av lediga hyresobjekt. Detta innebär att du automatiskt kommer att få ett e-postmeddelande när det finns ett ledigt hyresobjekt som matchar dina önskemål.

    Om du har haft denna typ av prenumerationen på Mina sidor innan uppgraderingen av fastighetssytemet behöver du nu uppdatera denna funktion.

    Gör så här:

    1. Logga in på Mina sidor, klicka på rubriken Mitt sökande.
    2. Klicka på rubriken Bevakningar och välj vilka typer av lediga hyresobjekt som du vill få information om.
    3. Kontrollera även att dina kontaktuppgifter är korrekta, dessa hittar du under Mitt konto/Mina uppgifter.
  • Boendeformer

    Förutom vanliga hyreslägenheter erbjuder vi även andra boende­former så som senior­boende +55, trygghets­boende +70 och student­boende.

  • Boendeformer

    Förutom vanliga hyreslägenheter erbjuder vi även andra boende­former så som senior­boende, trygghets­boende och student­boende.

  • Boendepoäng

    Boendepoäng för lägenhetsunderhåll är ett system där du får poäng utifrån din boendetid, som du sedan kan använda för att renovera i din lägenhet. För att du ska få boendepoäng krävs det att du har bott hos Övikshem i obruten följd under de senaste fem åren samt minst ett år i nuvarande lägenhet. 

    Du kan när som helst under året beställa lägenhetsunderhåll och utnyttja dina boendepoäng, max en gång per år. Jobbet kommer att utföras inom ett år. Det beställda underhåll som boendepoängen inte räcker till betalar du in via hyresavin i enlighet med nu gällande VLU (Valfritt lägenhetsunderhåll).

    Om det krävs åtgärder i den lägenhet du lämnar, för att återställa den i normalt skick, kommer ett eventuellt poängsaldo att användas till detta. De boendepoäng som blir över får du ta med dig till den nya lägenheten. Om två personer står på avtalet och en flyttar, stannar dock boendepoängen i lägenheten.

    Så här räknar du ut dina boendepoäng

    Du får ett boendepoäng per år och kvadratmeter för den tid du har bott i din nuvarande lägenhet. Om du har bott sju år och åtta månader i lägenheten så räknas poängen efter det antal hela år du bott, alltså sju år.

    En boendepoäng är för närvarande värd tio kronor när du beställer underhåll.

    Exempel: En lägenhet på 70 kvadratmeter med en boendetid på sju år i nuvarande lägenhet skulle ge denna poäng: 70 kvm x 7 år x 1 poäng = 490 poäng.

    Exempel: En lägenhet på 70 kvm med en boendetid på tre år i nuvarande lägenhet, men totalt minst fem år hos Övikshem i obruten följd skulle ge denna poäng: 70 kvm x 3 år x 1 poäng = 210 poäng.

    Prislista (inkl. arbete och material)

    • Ny golvmatta i helt rum, 39 poäng/kvm
    • Helmålning av kök  exkl. luckor (cirka 12 kvm ) 585 poäng
    • Helmålning av hall (cirka 8 kvm) 494 poäng
    • Helmålning av sovrum, ej garderobsdörrar (6-10 kvm) 488 poäng
    • Helmålning av sovrum, ej garderobsdörrar (11-15 kvm) 591 poäng
    • Tapetsering vardagsrum (14-20 kvm) 376 poäng
  • Borttappade nycklar

    Har du tappat dina lägenhetsnycklar ring kundcenter på tfn 0660-29 93 50 vardagar kl. 09-15, övrig tid ring istället fastighetsjouren på tfn 0660-29 93 65.

    Har du tappat nycklar eller taggar till gemensamma utrymmen eller till sophanteringen, gör en felanmälan till kundcenter eller via Mina sidor.

    Om du vid avflyttning saknar originalnycklar eller att antalet nycklar inte stämmer så debiteras en kostnad för cylinderbyte.

  • Byta bostad

    Om du vill byta lägenhet inom Övikshem söker du ledig lägenhet precis som vanligt. Det krävs dock att du har bott i din nuvarande lägenhet i minst sex månader med förstahands­kontrakt för att ett byte ska godkännas.

    Uppsägningstid vid byte

    Om du får ett erbjudande på en ny lägenhet innan den 14:e i månaden, och detta sedan leder till ett hyresavtal, kan du få tillgodoräkna dig denna månad som uppsägningsmånad. Uppsägning av din gamla lägenhet sker i samband med tecknande av det nya hyresavtalet.

  • Byta bostad med annan hyresgäst

    För att vi ska kunna godkänna ett bostadsbyte måste det finnas skäl till varför bytet ska genomföras. Vi kan neka ett byte om någon av kunderna inte har skött sitt tidigare boende, om kunderna inte har ekonomiska förutsättningar för att klara av hyran, om bytet innebär en påtaglig olägenhet för oss eller om andra särskilda skäl talar emot bytet.

    Blanketter

  • Byta inom Övikshem

    När du har blivit erbjuden, tackat JA, och blivit godkänd för den nya lägenheten du sökt så kommer fastighetsvärden inom 3-4 dagar att kontakta dig för att boka tid för en omflyttningsbesiktning.

    Det innebär att fastighetsvärden kommer hem till dig och gör en första besiktning av din nuvarande lägenhet för att kontrollera skicket på den och bedöma eventuella skador som kan ha orsakats av onormalt slitage.

    Skulle sådana skador finnas och det även leder till en besiktnings­faktura till dig som kund, så skall den uppkomna skulden regleras i sin helhet innan avtal på den nya lägenheten kan tecknas.

    Väljer du att inte reglera din skuld tas erbjudandet om den nya lägenheten bort, och du bor kvar i din nuvarande lägenhet.

  • Cyklar

    Parkera alltid din cykel i cykelstället eller i cykelrummet. Du får inte parkera cykeln i trapphus eller entréer eftersom dessa måste vara fria om utryckningspersonal behöver komma fram.

    I cykelrummet är det inte tillåtet att parkera el-fordon, el-rullstolar, mopeder eller liknande fordon.

  • Digital hyresavi

    Du kan alltid se en digital version av din hyresavi på Mina sidor.

  • Dörrar

    Du får plocka bort innerdörrarna i din lägenhet, men du måste sätta tillbaka dem innan du flyttar från lägenheten. Förvara dörrarna så att de inte blir skadade eller förstörda, till exempel i ditt lägenhetsförråd.
  • E-faktura

    För att du ska få din hyresavi via e-faktura behöver du anmäla det via din internet­bank. Du får då en avisering i din internetbank och betalar hyresavin genom att godkänna e-fakturan. 

    I internetbanken är aviuppgifter redan ifyllda, du behöver inte fylla i uppgifter som t.ex. OCR-nummer, betalningsinformation och förfallodatum. Du har även möjlighet att via internetbanken titta på hyresavin i sin helhet.

    Att ta emot och betala via e-faktura brukar inte innebära några extra kostnader då tjänsten e-faktura ingår i din betalnings­tjänst i internetbanken.

    Med e-faktura får du din hyresavi på ett säkert och miljövänligt sätt och kan enkelt och smidigt betala din hyra.

    Om du har autogiro idag och vill byta till e-faktura, måste du avanmäla ditt autogiro samtidigt som du anmäler dig för e-faktura. Kontakta din bank eller kundcenter för att avanmälan ditt autogiro. 

  • Egen tvättmaskin

    Du får ha en egen tvättmaskin i ditt badrum men du måste anlita en behörig installatör som kopplar in maskinen. Tvätta inte mellan klockan 22.00‑06.00 eftersom vibrationerna från centrifugeringen kan störa dina grannar.

  • Eget fibernäts­avtal

    Har du ett eget fibernätsavtal får du inte glömma att säga upp det när du flyttar.

  • Elektronisk tvättstugebokning

    Vi har flera elektroniska bokningssystem för våra tvättstugor. Det elektroniska bokningssystemet ger en större säkerhet för alla som använder tvättstugan. Systemet registrerar vem som bokat tid och släpper bara in den personen i tvättstugan under den inbokade tiden. Det betyder att ingen obehörig kommer åt din tvätt eller din tvättid.

  • El- och hybridbilar

    Att ladda sin elbil eller laddhybrid i ett vanligt eluttag i garage eller vid en vanlig elstolpe är inte tillåtet och kan innebära en direkt brandfara. För att ladda en elbil eller laddhybrid måste uttaget vara godkänt för denna typ av laddning, vilket inte ett vanligt eluttag är.

    Vi undersöker just nu möjligheten att erbjuda elbilsladdning i några av våra bostadsområden. En provmontering har gjorts och kommer att utvärderas inför framtida beslut om fler elbilsladdare.

    Överhettning kan orsaka brand

    När ett eluttag under en lång tid levererar så pass mycket ström som elbilar eller laddhybrider kräver, kan uttaget bli överhettat och orsaka en brand. Om en brand uppstår av en sådan anledning gäller inte försäkringen och det kan bli höga återbetalningskrav.

  • Entréer

    Husets entré ska vara låst på nätterna. Det är inte tillåtet att ställa upp dörren eftersom obehöriga kan komma in och orsaka skadegörelse.

    Entréer, trapphus, källar- och vindsgångar måste vara fria från saker så att brandkår, ambulans- och räddningspersonal kan komma fram. Du får därför inte använda dessa utrymmen till förvaring.

  • Erbjudande om ledig bostad

    När du anmält intresse för en ledig bostad jämförs dina köpoäng med övriga som anmält intresse till samma bostad. De åtta med högst köpoäng får ett erbjudande om att gå på visning och titta på bostaden. Det är nuvarande hyresgäst som visar den, alternativt vårt kundcenter.

  • Felanmälan

    Om det uppstår fel i lägenheten, tvättstugan eller i fastigheten där du bor ska du göra en felanmälan, det gör du enklast via Mina sidor.

    Om det uppstår ett akut fel när kundcenter inte har öppet ska du ringa fastighetsjouren på tfn 0660‑29 93 65.

    Vid brott och brand ring 112.

  • Fester

    Om du har fest hemma är du ansvarig för att grannarna inte blir störda. Prata gärna med dina grannar innan du har fest. 

  • Flytta in tidigare

    Inflyttning är normalt första vardagen då ditt hyresavtal börjar gälla. Om det finns ett tillgänglighetsdatum innebär det att den utflyttande hyresgästen planerar att flytta ut tidigare. Tillgänglighetsdatum är inte tvingande utan endast ett önskemål från avflyttande hyresgäst. Om du vill flytta in tidigare måste du först kontakta kundcenter.

  • Flyttanmälan

    Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på:

    www.skatteverket.se/flytta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Sedan den 1 juli 2018 är det ett brott att lämna felaktiga uppgifter eller att inte anmäla änd­rade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Det är mycket viktigt att du är folkbokförd på rätt adress, läs mer på www.skatteverket.se/minadress Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

    Berätta för andra att du har ny adress

    Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den. Du kan också begära eftersändning av posten på www.adressandring.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., vilket kostar pengar.

    Lägenhetsnummer

    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar ditt lägenhets­nummer i ditt hyresavtal.

    Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

    Skillnaden mellan lägenhetsnummer och produktnummer

    Lägenhetsnumret är ett fyrsiffrigt nummer som finns i Lantmäteriets register. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns. Du hittar detta nummer på ditt hyresavtal eller till höger på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus

    Lägenhetsnumret behöver du vid: folkbokföring, adressändring och vid tecknande av elavtal.

    Produktnummer är ett unikt nummer som vi använder oss av i vårt fastighetssystem. Ett produktnummer kan t.ex. se ut så här: 1100-101-1-101. Du hittar det på ditt hyresavtal eller till vänster på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus.

    De fyra sista siffrorna i produktnumret behöver du: För att hitta ditt lägenhetsförråd och vid kontakt med Övikshem.

  • Flyttstädning

    När du flyttstädar ska du städa extra noga så att nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa. Tänk på att alla utrymmen som hör bostaden till ska städas, gäller även balkong/uteplats, förråd och garage. Om lägenheten inte är städad, kommer vi att debitera dig för städkostnaden.

    Följ gärna vår Checklista vid avflyttningsstädning.pdf. Pdf, 42 kB, öppnas i nytt fönster. (öppnas i nytt fönster)

    Instruktionsfilm: Så här gör du en flyttstädning

  • Fläktar

    Fläkten ovanför spisen är en viktig del i din lägenhets ventilationssystem. Rengör filtret i fläkten en gång i månaden eller oftare vid behov. Diska filtret i vanligt diskmedel eller i diskmaskin. Se även till att ventilen i badrummet är rengjord.

    Obs! Du får inte ändra på ventilens inställning, eftersom det kan påverka både din och dina grannars ventilation.

  • Fåglar

    Mata inte fåglar från din balkong. Deras spillning skräpar ner balkongerna under. Dessutom kan mat som fåglarna tappar dra till sig råttor. Häng gärna upp en talgboll eller liknande i ett träd som du kan se från ditt fönster istället.
  • Förråd

    En del av våra hus har vindsförråd och andra har källarförråd, du hittar mer information om ditt förråd på Mina sidor.

    Se till att du har ett godkänt lås på ditt förråd och titta gärna till förrådet med jämna mellanrum. Om du har ditt förråd i källaren, tänk på att inte ställa dina saker direkt på golvet eftersom golv i källare ofta blir fuktiga.

    Viktigt!
    Av säkerhetsskäl får du inte förvara motorfordon eller brandfarliga ämnen i förrådet.

  • Garage

    Vi har både varm- och kallgarage i våra bostadsområden. Dessa hyrs i första hand ut till hyresgäster i närliggande fastigheter. Tänk på att du inte får förvara kärl med brandfarliga vätskor eller gaser i garaget!

    Mer information om hur du söker fordonsplats

  • Glas­förpackningar

    Här lämnar du:

    • Glasflaskor
    • Glasburkar

    Lämna inte:

  • Golv

    Var rädd om golven i din lägenhet. Det är ofta dyrt att ersätta ett skadat golv. Se till att använda ett rengöringsmedel som är anpassat för golvtypen.
  • Grillning

    Grillat hör sommaren till! När man bor i flerfamiljshus gäller det dock att visa hänsyn till sina grannar och tänka en extra gång på säkerheten. Här kan du se vilka regler som gäller.

    Grilla gärna vid de gemensamma grillplatser som finns i de flesta av våra områden. Ett tips är att använda en engångsgrill som du ställer på gallret och sedan tar med dig när du går därifrån. Släng inte engångsgrillen i soporna direkt, då det kan dröja upp till 24 timmar innan den svalnat tillräckligt för att inte soporna ska ta eld. Tänk också på att plocka med annat skräp så att det blir lika trivsamt för nästa som vill grilla. Om du använder ved eller grillkol, se till att ha med dig vatten för att släcka glöden innan du lämnar platsen.

    Det går också bra att ställa ut en egen grill en bit ifrån huset så länge röken inte letar sig in i lägenheterna intill. Tänk bara på att inte lämna grillen obevakad och att ta med den tillbaka när du grillat klart. Släck med vatten så du är säker på att glöden är släckt.

    balkonger och uteplatser är det endast tillåtet med elgrill som ska ha termostat för att undvika överhettning. Gasol- och kolgrill är alltid förbjudet på grund av brandrisken. Om du vill grilla på din balkong eller uteplats är det viktigt att du tar hänsyn till dina grannar. Rök och matos tar sig ofta in genom friskluftsintagen i fasaden och dina grannar kan besväras av lukten. Vi ber dig därför att prata med dina grannar innan du börjar grilla och att avstå om någon motsätter sig din grillning.

    Det är givetvis förbjudet att grilla inomhus.

  • Grovtvätt

    Stora och tunga textilier som exempelvis mattor och täcken räknas som grovtvätt. Information om vad som gäller för grovtvätt kan du hitta i de flesta av våra tvättstugor.  
  • Grundkrav

    Om du vill bo hos oss, förväntar vi oss att du ska ha fyllt 18 år, inte har någon hyresskuld eller obetalda fakturor hos annan hyresvärd eller har en borgensman om din inkomst är för låg. Du ska också kunna visa goda referenser från tidigare hyresvärd och kunna betala hyran med din inkomst.

    Läs mer i vår uthyrningspolicy.

  • Gräsytor

    Gräsmattorna i området är till för alla som bor där. Använd gärna ytorna för lek, spel och gemensamma aktiviteter.

    Det är inte tillåtet att parkera bilar eller andra fordon på gräsytorna. Vi vill kunna klippa gräset utan hinder.

  • Hatthylla

    Hatthyllan ingår i lägenhetens standardutrustning. Om du sätter upp en egen hatthylla måste du spara den ordinarie och montera tillbaka den om du flyttar från lägenheten.
  • Hemförsäkring

    När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar den hos. Vill du jämföra olika hemförsäkringar kan du besöka konsumentservice.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

    Om du drabbas av brand, inbrott eller någon annan olycka kan det bli väldigt dyrt för dig utan hemförsäkring. Kontakta ett försäkringsbolag redan idag för att teckna en hemförsäkring. Om du redan har en ska du anmäla din nya adress till ditt försäkringsbolag.

  • Hissar

    Hiss finns i vissa hus som har mer än två våningar. Många är beroende av hissen för att kunna komma till och från sin lägenhet. Därför får den aldrig blockeras eller hissdörren ställas på glänt. Hjälp oss även att hålla hissarna rena och fräscha!

  • Husdjur

    Du är ansvarig för dina husdjur. Tänk på att andra kan vara rädda eller allergiska, därför får du inte ta med ditt husdjur till tvättstugan. Hundar ska alltid vara kopplade inom bostadsområdet och i trapphuset. Se till att din hund eller katt inte gör sina behov i trapphuset, på gården eller vid barnens lekplatser.

    I studentrummen får du inte ha husdjur.

  • Hushållsel och elnät

    Hushållsel

    Innan du flyttar in i din nya lägenhet behöver du teckna ett avtal för hushållsel. Du kan själv välja vilken leverantör av hushållsel du vill ha. Du ansvarar själv för att teckna och avsluta abonnemang för din hushållsel när du flyttar. På elskling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du jämföra elpriser och elavtal.

    Elnät

    Eftersom elnätet till våra bostadsområden ägs av olika elnätsföretag (Övik Energi, Eon eller Vattenfall) kan du inte välja själv vilken elnätsleverantör du vill ha. För de områden där Övik Energi och Eon är elnätsägare behöver du inte göra någon flyttanmälan, det fixar vi.

    Om du flyttar till ett bostadsområde där Vattenfall är elnätsägare kommer du få information av oss om att du själv behöver göra en flyttanmälan till Vattenfall.

    Debitering av el via hyresavin

    Vi har ett fåtal lägenheter som har egen debitering av el via hyresavin, vilket då framgår av hyresavtalet.

  • Hushållssopor/Restavfall

    Med restavfall menas de sopor som du kastar hemma i soppåsen efter att du sorterat ut matavfall och det som ska källsorteras.

    Så sorterar du avfall | Miva Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Hyran

    Hyran ska alltid betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Det betyder att du t.ex. betalar hyran för februari senast den sista vardagen i januari.

    På Mina sidor kan du se dina kommande och betalda hyresavier.

    Obetald hyra innebär att inkassokrav skickas ut, vilket alltid medför en extra avgift. Försenad eller obetald hyra kan leda till uppsägning av avtalet och det kan påverka dina möjligheter att få annan bostad.

    Mer information om inkasso, budget- och skuldrådgivning

  • Hyresreferens

    Har du inte någon hyresvärd (referens) i dagsläget kan du bara skriva ett x i rutorna för referens så att du kommer vidare med registreringen.

  • Hämta nycklar

    När det är dags för dig att flytta in ska du själv hämta dina nycklar hos kundcenter på Sjögatan 4A. För att kvittera ut nycklar måste den första hyran vara betald.

    Du är välkommen att hämta nycklarna efter kl. 13.00 första vardagen då ditt hyresavtal börjar gälla. Tänk på att våra öppettider ibland kan variera och att nycklar inte lämnas ut på kvällar och helger. Ta med dig din legitimation när du kommer för att hämta nycklarna till din nya bostad.

    Du får minst tre originalnycklar till lägenheten, undantag är studentlägenheter som bara har en nyckel. På lägenhets­nycklarna finns ett nummer, kontrollera att alla lägenhetsnycklar som du fått har samma nummer. Beroende på var du flyttar in kan du också få andra nycklar till tvättstuga, postbox, motor­värmare med mera. Som hyresgäst är du själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Om du tappar bort en nyckel ska du ringa kundcenter.

    Om du av någon anledning inte kan hämta ut dina egna nycklar kan du fylla i en fullmakt och låta en annan person kvittera ut nycklarna åt dig.

  • Inflyttningsdag

    Inflyttningsdag (Inflyttningsdatum) är den första dagen på ditt hyresavtal, om det är en lördag, söndag eller helgdag får du istället flytta in nästkommande vardag klockan 13.00, om inte annat bestämts.

  • Information om ditt bostadsområde

    På Mina sidor hittar du all information som rör ditt boende och det bostadsområde som du flyttar till. Här kan du bland annat hitta information om var tvättstugan och lägenhetsförråden finns men även vad som gäller kring sophantering, områdets fordonsplatser, brandsäkerhet och mycket mer.

  • Inglasning och markiser

    Det är inte tillåtet att sätta upp egna markiser eller glasa in balkongen eftersom dessa åtgärder kräver bygglov. Är det så att du vill förändra något där du bor ska du alltid ta kontakt med en fastighetsvärd för ditt bostadsområde. 

  • Inloggning på Mina sidor

    Du loggar in på Mina sidor med hjälp av ditt BankID. Du kommer då få identifiera dig mot Momentum Signering (vår leverantör av fastighetssystemet). Om du inte har möjlighet att använda inloggning med BankID ber vi dig kontakta vårt kundcenter för att få en aktiveringslänk till ditt konto.

  • Inneboende

    Du får ha inneboende i din lägenhet under förutsättning att lägenheten fungerar som din fasta bostad, eller som en så kallas komplementbostad.

    Du får ta ut hyra av den inneboende men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder.

  • Internet

    Vi erbjuder fri internetuppkoppling på 2 Mbit/s till alla våra hyresgäster med fiberanslutning utan extra kostnad. Som hyresgäst kan du enkelt och smidigt koppla upp dig mot internet utan att separata abonnemang och avtal krävs. Detta gäller tillsvidare så länge det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. 

    Gör så här:

    För att använda internet­uppkopplingen i din lägenhet ansluter du en dator eller
    router i datauttaget, sedan kan du börja surfa. Datauttagen varierar i utseende men sitter ofta i hallen eller i närheten av ytterdörren. Hittar du inte datauttaget, kontakta kundcenter. För att att använda Wifi krävs en trådlös router. För mer information om detta kontakta detaljhandeln.

    Så här ansluter du dig till bredbandsuttaget Pdf, 913.7 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf-fil öppnas i nytt fönster)

  • Internet

    Vi erbjuder fri internetuppkoppling på 2 Mbit/s till alla våra hyresgäster med fiberanslutning utan extra kostnad. Som hyresgäst kan du enkelt och smidigt koppla upp dig mot internet utan att separata abonnemang och avtal krävs. Detta gäller tillsvidare så länge det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. 

    Gör så här:

    För att använda internet­uppkopplingen i din lägenhet ansluter du en dator eller
    router i datauttaget, sedan kan du börja surfa. Datauttagen varierar i utseende men sitter ofta i hallen eller i närheten av ytterdörren. Hittar du inte datauttaget, kontakta kundcenter. För att att använda Wifi krävs en trådlös router. För mer information om detta kontakta detaljhandeln.

    Så här ansluter du dig till bredbandsuttaget Pdf, 913.7 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf-fil öppnas i nytt fönster)

    Vill du ha högre hastighet?

    För den som vill ha högre hastighet finns möjlighet att skriva eget avtal med Övik Energi och valfri tjänsteleverantör. Läs mer på ovikenergi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Tjänsteleverantör och support

    Har du frågor kring internet­uppkoppling i din lägenhet är du välkommen att kontakta tjänsteleverantören Bredband 2 på tfn 0770-81 10 00 eller via e-post helpdesk@bredband2.se. Supporten har öppet vardagar kl. 09-18. På helger har de öppet kl. 10-14. För frågor och support kring din utrustning hänvisar vi till detaljhandeln.

  • Intresseanmälan

    Vi publicerar alla lediga lägenheter på Mina sidor. Lägenheterna ligger normalt ute för intresseanmälan i tre dagar. Du kan som mest ha fem intresseanmälningar vardera på hyreslägenheter och studentbostäder samtidigt.

    Din intresseanmälan är personlig, du kan inte anmäla intresse för någon annan i ditt namn.

  • Kvarterslokal

    I de flesta av våra bostadsområden finns en kvarterslokal som hyresgästerna får använda. Information om hur du bokar den och vad som gäller vid bokning hittar du vid kvarterslokalen eller i ditt trapphus.
  • Källare och vind

    Gångar och trappor i källar- och vindsutrymmen är viktiga utrymningsvägar. Du får därför inte använda dessa utrymmen till förvaring och lagring. Observera att du aldrig får blockera husets utrymningsvägar.

  • Köket

    Du kan själv påverka standarden i din lägenhet genom att beställa olika tillval. Vilka tillval som är möjliga i olika lägenheter kan variera.

    Tillval i köket

    Så här sköter du kökets vitvaror

  • Köpoäng

    Du börjar samla köpoäng från och med den dag du registrerar dig i vår bostadskö, och du får 1 köpoäng per dag. På Mina sidor under rubriken Mitt sökande, Bostad kan du se hur många köpoäng du har. Dina köpoäng är personliga och kan inte överlåtas eller slås ihop med någon annans köpoäng.

  • Lägenhetsnummer

    Lägenhetsnumret är ett fyrsiffrigt nummer som finns i Lantmäteriets register. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns. Du hittar detta nummer på ditt hyresavtal eller till höger på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus. Ditt hyresavtal hittar du på Mina sidor.

    Lägenhetsnumret behöver du vid:

    • Folkbokföring
    • Adressändring
    • Ev. tecknande av elavtal

    Lantmäteriverkets lägenhetsnummer är ett helt fristående lägenhetsregister och ska inte förväxlas med våra lägenhetsnummer som är de fyra sista siffrorna i lägenhetens produktnummer.

  • Lägenhetsyta

    Den yta som är angiven i hyresavtalet är en ungefärlig yta, utan decimaler. Lägenhetsytan omfattar total golvyta inklusive all fast installation såsom skåp, köksinredning och yta som upptas av innerväggar samt golvyta under lutande tak som överstiger 1,9 m (+ 60 cm om golvet fortsätter ut mot yttervägg).

  • Lämna tillbaka nycklar

    Senast kl. 10.00, den första vardagen efter hyresavtalet gått ut, ska du lämna tillbaka dina nycklar till kundcenter på Sjögatan 4A. Det gör du genom att lägga samtliga nycklar i ett förslutet kuvert som du skriver ditt namn på och lägenhetens produktnummer. Kuvertet lämnar du sedan i brevinkastet till vänster om huvudentrén på Sjögatan 4A. Vänligen observera att inga nycklar får skickas med posten.

    Tänk på att samtliga nycklar ska återlämnas samt nycklar och taggar till motorvärmare, förråd, tvättstuga och entréport. Om inte samtliga nycklar lämnas in i tid kan du bli skyldig att betala vad det kostar oss att byta lås. 

  • Manuella bokningstavlor

    Om din tvättstuga har en manuell bokningstavla bokar du tid genom att placera din bokningscylinder på önskad dag och tid i bokningstavlan. Bokningscylindern ska sitta kvar i bokningstavlan under hela tvättiden.

    Du får inte ta någon annans inbokade tvättid! Det gäller även om tvättstugan verkar vara tom. Den som har bokat tvättiden kan vara försenad av olika anledningar.

    Om du inte tänker använda din inbokade tvättid måste du så fort som möjligt ta bort din tvättcylinder från bokningstavlan.

  • Matavfall

    Matavfall är sådant som blir över då du lagar mat eller har ätit. Vi har i de flesta av våra bostadsområden separat insamling av matavfall. Frågor och svar om matavfall

  • Matfett

    Du får inte hälla ut matfett/matolja eller frityrfett i avloppet. Fett och matolja som hälls ner i avloppet stelnar på vägen till reningsverket och kan orsaka stopp i avloppsledningarna. Därför är det viktigt att ta hand om fettavfall på rätt sätt.

    Har du små mängder (max 1 liter) av matfett/matolja och frityrfett kan du paketera det och slänga i hushålls-/restavfallet. I vår reception på Sjögatan 4A kan du som hyresgäst kostnadsfritt hämta en fettratt/miljötratt.

    Miljötratt

    Större mängder matfett/matolja eller frityrfett ska lämnas till Mivas särskilda fettinsamling på Må återvinningscentral. Läs mer i Mivas sorteringsguide Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

  • Medsökande

    När du gör en kundanmälan har du möjlighet att registrera en medsökande. Ni kommer då att kopplas ihop och när en av er gjort en intresseanmälan som leder till avtal kommer ni båda stå för avtalet.

  • Metall­förpackningar

    Här lämnar du:

    • Rena och torra metallförpackningar
    • Konservburkar
    • Folieformar
    • Dryckesburkar utan pant
    • Aluminiumfolie
    • Tuber för mat
    • Lock och kapsyler

    Lämna inte:

  • Mina sidor

    Mina sidor är en digital tjänst både för dig som är vår hyresgäst och för dig som söker ledig bostad, fordonsplats, förråd eller lokal.

    Du loggar in på Mina sidor med hjälp av ditt BankID. Du kommer då få identifiera dig mot Momentum Signering (vår leverantör av fastighetssystemet). Om du inte har möjlighet att använda inloggning med BankID ber vi dig kontakta vårt kundcenter för att få en aktiveringslänk till ditt konto.

    Hyresgäst

    Som hyresgäst kan du bland annat se dina avtal, betalningar och ta del av aktuell information. Här kan du även kommunicera med oss i frågor som rör ditt boende och göra en felanmälan om någonting inte fungerar som det ska.

    Sökande

    På Mina sidor kan du som sökande se alla lediga hyresobjekt. För att anmäla intresse till ett objekt behöver du först registrera dig på Mina sidor Öppnas i nytt fönster.. Du kommer därefter kunna göra och följa dina intresseanmälningar, få visningsinformation och signera avtal.

  • Motorvärmarkabel

    Det är enligt lag förbjudet att lämna strömförande kabel kvar i eluttaget för motorvärmare. Övikshem tar alla dessa kablar i förvar.

  • Motorvärmarstyrning

    Användarinstruktioner och kod får du hos kundcenter. Med hjälp av ditt platsnummer och din personliga kod kan du styra din motorvärmare, antingen från din telefon eller via internet. Ange den tid du vill att din bil ska vara varm, systemet som har en ansluten temperaturgivare kommer då att slå på strömmen till ditt motorvärmaruttag 0,5-3 timmar före angiven avhämtningstid beroende på aktuell utetemperatur.

    Mer information hittar du under Styr din motorvärmare.

  • Musik

    Även din älsklingsmusik kan vara störande för dina grannar. Bastoner och vibrationer hörs genom stora delar av huset. Tänk på att även din tv kan vara störande om ljudet är för högt.
  • Måla och tapetsera

    Du får själv tapetsera och måla i din lägenhet om du gör det på ett yrkesmässigt sätt.

    Tips: gör ett litet kryss i tapeten och vik undan kanterna innan du borrar. Då kan du lätt spackla igen hålet och klistra tillbaka tapetkanterna när du tar bort tavlor, speglar eller annat som du hängt upp på väggarna.

  • Omflyttningsbesiktning

  • Pappers­förpackningar

    Här lämnar du pappersförpackningar så som:

    • Kassar av papper
    • Mjölk- och juicepaket
    • Mjöl- och sockerpåse
    • Pasta- och flingpaket
    • Present- och julpapper
    • Skokartonger
    • Toalettrullar
    • Tvättmedelskartonger

    Lämna inte:

    • Kuvert och glansigt eller plastat omslagspapper. Detta lägger du i dina hushållssopor och kastar på restavfall.
  • Paraboler

    Du får bara montera paraboler och andra antenner på insidan av balkongräcket.
  • Parkeringsböter

    Marken inom våra bostadsområden räknas som enskild mark. Övikshem har anlitat ett bevakningsföretag som ska se till att parkeringsbestämmelserna följs.

    Kontakta kundcenter för att hyra en p-plats till din bil. Om ditt fordon är felparkerat får du betala böter. Parkera därför alltid inom markerade platser, följ anvisningar på skyltar inom området och tala om för dina gäster var de kan parkera.

  • Persienner

    Du ansvarar för underhållet av de persienner som finns i din lägenhet. Om du väljer att sätta in nya persienner ska dessa monteras på ett korrekt sätt. Har du nyligen fått nya fönster i din lägenhet och persiennerna går sönder ska du göra en felanmälan, vi kontrollerar då om persiennerna har någon garantitid kvar och därmed ska ersättas av fönsterleverantören.

  • Plast­förpackningar

    Här lämnar du plastförpackningar så som:

    • Hårda plastförpackningar som burkar, flaskor, plastlock och korkar.
    • Mjuka plastförpackningar som påsar, refillpaket, tuber och plastfolie/plastfilm.

    Lämna inte:

  • Produktnummer

    Produktnummer är en numrering som vi använder oss av i vårt fastighetssystem. Varje hyresobjekt har ett eget produktnummer. Du hittar ditt produktnummer på ditt hyresavtal eller på Mina sidor.

    Ett produktnummer kan t.ex. se ut så här: 1100-101-1-101.

    De fyra sista siffrorna i produktnumret behöver du:

    • För att hitta ditt lägenhetsförråd och ev. matkällare
    • Vid kontakt med Övikshem
  • Rengöringsmedel

    Använd rengöringsmedel som är miljövänliga och anpassade efter det som du vill rengöra. Starka rengöringsmedel kan skada vissa ytor i din lägenhet. Om det händer kan du bli ersättningsskyldig.

  • Renovering

    Ta alltid kontakt med en fastighetsvärd i ditt bostadsområde om du vill förändra något i din lägenhet.

  • Rökning

    Du får inte röka vid entréer, lekplatser samt i trapphus, hissar, tvättstugor, torkrum eller i andra gemensamma utrymmen i våra hus.

  • Sandlådor

    De sandlådor som finns i bostadsområdet är till för barnen. Om du har husdjur måste du se till att de inte gör sina behov i sanden.
  • Separation

    Vid en separation måste ni själva avgöra vem av er som ska behålla avtalet. Om tvist uppstår vänder ni er till tingsrätten, som avgör vem som har störst behov av lägenheten. Ni behöver också fylla i en blankett för ansökan om överlåtelse.

  • Sjutillhållarlås

    Om du skaffar ett sjutillhållarlås till din lägenhet måste du se till att alla nycklar lämnas vidare till nästa hyresgäst när du flyttar. Du måste också tänka på att lämna sjutillhållarlåset öppet om du har gjort en felanmälan och godkänt att vi får gå in med huvudnyckel.

  • Skadedjur

    Om du upptäcker skadedjur eller ohyra i din lägenhet, i tvättstugan eller i annat gemensamt utrymme är du skyldig att genast anmäla det till kundcenter på telefonnummer 0660-29 93 50 så att skadedjuren/ohyran inte sprider sig.

    Saneringen är kostnadsfri för dig som hyresgäst.

  • Skyddsrum

    Det finns skyddsrum i en del av våra fastigheter. I fredstid kan skyddsrummen vara låsta och/eller användas som till exempel cykelförråd, källarförråd eller hobbylokal. Det är Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) som beslutar om eller när skyddsrum ska aktiveras. Vi har då 48 timmar på oss att ställa i ordning och låsa upp skyddsrummen.

  • Slitage

    Övikshem accepterar ett normalt slitage i lägenheter och gemensamma utrymmen. När du flyttar från din lägenhet gör vi en besiktning som bland annat kontrollerar om någon del av slitaget är onormalt. För onormalt slitage blir du ersättningsskyldig.

  • Spishällar av keramiskt glas

    Om socker eller mat med hög sockerhalt spills över en keramisk kokplatta som är varm, torka omedelbart eller ta bort det med en rakbladsskrapa, även om matlagningszonen fortfarande är varm. Detta för att förhindra skador på hällens keramiska yta. Använd inte rengöringsmedel eller andra rengöringsmedel för att rengöra en varm glaskeramikhäll eftersom detta kan skada ytan. Var försiktig så att du inte bränner dig på den varma ytan.

    Använd inte kärl i aluminium eller plast på varma värmezoner. Placera inte folie eller plastföremål på den glaskeramiska plattan.

    Så här sköter du en glaskeramikhäll Öppnas i nytt fönster. (öppnas i nytt fönster)

  • Stambyte

    Ett stambyte innebär att alla vattenledningar och avloppsrör i en fastigheten byts ut. Äldre vattenledningar och avloppsrör kan med tiden sättas igen och spricka, vilket leder till stora skador på byggnader och inventarier. Därför är det viktigt att byta dessa ledningar innan de går sönder och orsakar vattenskador. I samband med ett stambyte genomför vi även en totalrenovering av badrummen i fastigheten.

    Se aktuella stambyten

  • Studentbostad - fiberuttag

    Det finns fiberuttag i alla sovrum.

  • Studentbostad - husdjur

    Det är inte tillåtet att ha husdjur i en studentlägenhet som du delar med andra.

  • Studentbostad - inneboende

    Det är inte tillåtet att ha inneboende i en studentbostad, om inte annat är avtalat med kundcenter.

  • Studentbostad - rökförbud

    I delat boende gäller rökförbud i så väl ditt eget rum som i gemensamma utrymmen samt på balkong.

  • Studentbostad - uppsägningstid

    Uppsägningstiden för en studentlägenhet är en månad.

  • Studentbostad - utrustning

    Tv, duschdraperi, städutrustning, möbler, husgeråd och porslin ingår inte i en studentbostad.

  • Studsmatta och pool

    Vi månar om våra hyresgästers säkerhet och tillåter därför inte att studsmattor, uppblåsbara pooler eller andra lekredskap så som egna rutschkanor, gungor mm ställs upp på vår mark. Som markägare står vi som ytterst ansvarig för de skador som kan uppkomma vid användning av dessa. Uppsättning av studsmattor och uppblåsbara pooler försvårar dessutom skötsel av våra grönområden. Vi hänvisar istället till de lekparker som finns i de flesta av våra bostadsområden.

  • Stå kvar i bostadskön

    För att stå kvar i kön och samla köpoäng måste du logga in på Mina sidor minst en gång var 12:e månad, annars nollställs dina köpoäng och dina bevakningar av lediga lägenheter upphör. Om du inte har loggat in inom 15 månader tas din köprofil bort.

    Förnyelse av din kötid sker med automatik varje gång du loggar in på Mina sidor. Ta för vana att gå igenom dina kontaktuppgifter för att hålla dem aktuella. Du som har registrerat en e-postadress får som extra service en påminnelse via e-post en månad innan 12 månader har passerat. Har du inte tillgång till dator är du välkommen att kontakta kundcenter så hjälper vi dig med uppdateringen.

  • Städning

    Vi besiktar inte städningen av lägenheten i samband med utflyttning. Kontakta din fastighets­värd om du är missnöjd med flyttstädningen. Du hittar kontaktuppgifter till fastighets­värden på besiktnings­protokollet.

  • Störningar

    Som hyresgäst i ett flerfamiljshus måste man acceptera ljud som hör till ett normalt liv. Om störningarna är onormala ska du alltid kontakta kundcenter. Om du blir störd på kvällen eller natten ska du ringa till vår fastighetsjour på tfn 0660-29 93 65.

    Enligt hyresavtalet är du som hyresgäst skyldig att noga följa Övikhems ordningsregler, vid konstaterad störning får du som ansvarig hyresgäst betala 1200 kr för utryckning från vaktbolag.

  • Svara på ett erbjudande

    När du har fått ett erbjudande om en ledig bostad ska du inom 2 dagar från visningsperiodens slut svara ja eller nej till erbjudandet på Mina sidor.

    Nästa steg: Teckna hyresavtal

  • Så söker du bostad

    Vi publicerar alla lediga bostäder på Mina sidor. För att kunna anmäla intresse till en ledig bostad behöver du först vara registrerad i vår bostadskö. Här nedan beskriver vi steg för steg hur du gör för att söka en ledig bostad.

    När du har fått ett erbjudande om en ledig bostad ska du inom 2 dagar från visningsperiodens slut svara ja eller nej till erbjudandet på Mina sidor.

  • Säga upp fordonsplats

    Uppsägningstiden för fordonsplatser är normalt tre månader. Lämna in en skriftlig uppsägning till Övikshem. Du kan använda baksidan av ditt hyresavtal eller skriva ut en uppsägningsblankett Pdf, 188.9 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf öppnas i nytt fönster).

  • Säga upp lägenhet

    Uppsägningstiden är tre månader. Det är viktigt att du gör din uppsägning innan den sista i månaden för att uppsägningstiden ska börja gälla från nästa månad. Om du till exempel säger upp din lägenhet den 27 mars börjar uppsägningstiden att räknas från den 1 april och tre månader framåt, dvs april, maj och juni.

    Om du har tecknat avtalet via e-signering på Mina sidor kan du även säga upp avtalet direkt på Mina sidor.

    Om du har ett äldre avtal behöver du skicka in en skriftlig uppsägning; du kan antingen använda baksidan av ditt hyresavtal eller skriva ut en uppsägningsblankett. Uppsägningen skickar du till oss per post eller lämnar i vår reception på Sjögatan 4A. Det går även bra att skicka uppsägningen via e-post till info@ovikshem.se, det viktigt att du uppger namn och produktnummer för det objekt du önskar säga upp.

    Vid dödsfall

    Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad under förutsättning att uppsägningen kommer in inom en månad från dödsfallet. Om uppsägningen inte har kommit in inom denna tidsfrist sägs avtal upp som vanligt med tre månaders uppsägningstid.

  • Säkerhetskedja

    En säkerhetskedja, ett tittöga eller ett extra lås är inte standard i våra bostäder, men som hyresgäst står det dig fritt att själv anlita en låsfirma för jobbet.

    Observera! Om du har en säkerhetsdörr får du däremot inte montera en säkerhetskedja eller liknande anordning, då monteringen försämrar dörrens skyddande egenskaper.

  • Ta bort köprofil

    Köprofiler rensas automatiskt efter 15 månaders inaktivitet. Detta innebär att om du inte har loggat in på Mina sidor inom 15 månader kommer din köprofil att tas bort.

    För manuell avregistrering kontakta kundcenter. Du kommer då behöva legitimera dig med BankID för att verifiera dig.

  • Tidningar och returpapper

    Här lämnar du:

    • Dags- och veckotidningar
    • Magasin och tidskrifter
    • Kataloger och broschyrer
    • Reklamblad
    • Kontorspapper

    Lämna inte:

    • Kuvert ska sorteras som restavfall
    • Pappersförpackningar och presentpapper ska sorteras som pappersförpackningar

    Tänk på!

    • Papperskassen som du burit dina tidningar i lägger du i behållaren för pappersförpackningar. Ta även bort plastomslag runt tidningar och reklam och sortera som plastförpackning.
  • Tillfälligt parkeringstillstånd

    När du flyttar in kan du behöva ett tillfälligt parkeringstillstånd för att parkera utanför porten när du lastar ur bilen. Det får du av kundcenter när du kvitterar ut dina lägenhetsnycklar.

  • Tillgänglighetsdatum

    Om det finns ett tillgänglighetsdatum innebär det att den utflyttande hyresgästen planerar att flytta ut tidigare. Kontakt kundcenter om du vill hyra lägenheten från tillgänglighetsdatum.

  • Tillval och extrautrustning

    Läs mer om de tillval vi erbjuder

  • Tittöga

    Ett så kallat tittöga till ytterdörren är inte standard i våra lägenheter. Om du vill montera in ett sådant får du själv betala det. Tittögat måste lämnas kvar i dörren när du flyttar.

    Observera! Om du har en säkerhetsdörr får du däremot inte montera ett tittöga då monteringen försämrar dörrens skyddande egenskaper.

  • Torkställning

    Torkställning i badrummet ingår i en del lägenheters standardutrustning och ska lämnas kvar när du flyttar från lägenheten.

  • Trapphus

    Ett trevligt trapphus gör ett gott intryck, både på dig själv och på dina besökare. Hjälp till att hålla trapphuset rent och snyggt. Det är inte tillåtet att ställa cyklar, barnvagnar eller annat som hindrar framkomligheten i trapphuset. Det är inte heller tillåtet att röka i trapphuset.

  • Tv-utbud

    I de flesta våra lägenheter ingår abonnemangsfri kabel-tv med grundutbud från Tele2.

  • Tvättstugan

    Tvättstugan är en viktig plats i huset som används av många. Alla som använder tvättstugan har ansvar för att hålla den städad. Lämna den därför alltid ren och fräsch och gör en felanmälan om något inte fungerar som det ska i tvättstugan.

    Energitips: Se våra energitips och spara både energi och pengar

    Använd tvättpåse: Använd gärna tvättpåse när du tvättar bygel-bh eftersom bygeln kan lossna och förstöra tvättmaskinen. Du är välkommen att hämta en tvättpåse i vår reception på Sjögatan 4A.

    Källsortering: Dina tomma tvättmedelsförpackningar källsorterar du som vanligt i källsorteringsrummet.

  • Underhållsplaner

    Vi gör kontinuerliga underhållsplaner för våra fastigheter. Varje fastighet har en egen underhållsplan som uppdateras en till två gånger om året. 

    Se aktuell underhållsplan

  • Upplåsning

    Om du låser dig ute under dagtid kan du kontakta kundcenter. Om det händer på kvällen eller under helgen kan du kontakta vår fastighetsjour på tfn 0660-29 93 65. För att få dörren upplåst måste du kunna visa din legitimation samt betala en kontant upplåsningsavgift.

  • Uppsägningstid vid byte inom Övikshem

    Om du får ett erbjudande på en ny lägenhet innan den 14:e i månaden, och detta sedan leder till ett hyresavtal, kan du få tillgodoräkna dig denna månad som uppsägningsmånad. Uppsägning av din gamla lägenhet sker i samband med tecknande av det nya hyresavtalet.

  • Utebliven hyresavi

    Saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för sen hyresinbetalning. Hyresavin i sig är en påminnelse om att hyran ska betalas och en service som AB Övikshem tillhandahåller. Det är bara om beloppet har ändrats som vi är skyldiga att skicka ut en hyresavi. Dina aviuppgifter hittar du på Mina sidor så som OCR-nummer, belopp och förfallodatum. Kom ihåg att det tar 2-3 bankdagar innan pengarna når oss.

  • Utflyttnings­dagen

    Tänk på att flytta ut och städa i god tid så att du hinner lämna tillbaka nycklarna i rätt tid. Lägenheten, balkong/uteplats, förråd och eventuellt garage, ska vara tömda och noggrant städade. Inga egna saker får finnas kvar. Behöver du ett tillfälligt parkeringstillstånd för bilen i samband med att du flyttar ut kan du kontakta kundcenter.

  • Utomhusbelysning

    Om du har utebelysning på din uteplats måste den vara anpassad för utomhusbruk och anslutas till jordade uttag.

  • Utrustning

    Viss utrustning är standard i din lägenhet och ska lämnas kvar när du flyttar. Några exempel på standardutrustning är handdukshängare, gardinfästen, takuttag, toalettpappershållare, badrumsskåp och hatthylla.
  • Ventilation

    Luften i din lägenhet byts i princip ut varannan timme. För att ny luft ska komma in måste friskluftventilerna vara öppna. Rengör gärna ventilerna men ändra inte ventilernas inställning. Ändringar kan påverka både din och dina grannars ventilation. Vissa fastigheter har självdrag.

  • Visning av lägenheten

    När du har sagt upp din lägenhet ska du vara beredd på att visa den för de personer som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vanligtvis tar de kontakt med dig för att komma överens om en lämplig tid. I din uppsägningsblankett får du godkänna om du tillåter att vi ut dina kontaktuppgifter till de som ska titta på lägenheten.

  • Vräkning/Avhysning

    Vi kan i vissa fall tvingas säga upp boende från våra lägenheter. Det sker när den boende uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler eller missbrukar sitt hyreskontrakt. Om du inte betalar hyran i tid är det också grund för uppsägning.

  • Värme

    Inomhustemperaturen styrs automatiskt av givare som finns placerade inne i och utanpå fastigheten. Det kan vid hög luft­fuktighet, när det blåser mycket och vid hastiga väderomslag ta lite tid för systemet att hitta en balans och rätt inomhus­temperatur. Detta gör att inomhus­temperaturen tillfälligt kan variera.

    För att mäta om din lägenhet håller rätt temperatur ska du mäta temperaturen i mitten av rummet, cirka 1,5 meter upp från golvet. Är det 20-21 grader har du en normal inomhustemperatur. Under kortare stunder kan temperaturen sjunka eller stiga 0,5–1 grad utan att det är något fel. Om din lägenhet är kallare är det viktigt att du gör en felanmälan.

    Även om ett element känns svalt behöver det inte betyda att det inte fungerar. Eftersom elementet styrs av en termostat värms det bara upp så mycket som det behövs för att bibehålla en temperatur på mellan 20–21 grader.

    Tips!

    För att värmesystemet ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att du inte ställer stora möbler framför elementet eller att termostaten på sidan av elementet täcks av tunga gardiner. Då känner inte termostaten av inomhustemperaturen på rätt sätt.

  • Åldersgräns för bostadskön

    Det finns ingen nedre gräns för att registrera sig i vår bostadskö. Däremot måste du vara 18 år för att kunna göra intresseanmälan till en ledig lägenhet och ingå hyresavtal med oss.

  • Överlåtelse

    Om du och din make/maka eller sambo har delat hushåll i minst tre år och samtidigt varit skriven på adressen. Hemmavarande barn får överta sina föräldrars avtal om barnet hela tiden har varit skriven på adressen. För båda fallen gäller detta under förutsättning att vår uthyrningspolicy Öppnas i nytt fönster. uppfylls. Eventuella köpoäng påverkas inte vid en överlåtelse.

    Blankett för ansökan om överlåtelse

Hjälpte informationen på sidan dig?