När du ska flytta

Att flytta innebär inte bara att packa ihop sina tillhörigheter. Du behöver även fixa en del andra saker. Här har vi samlat information som du behöver känna till.

Innan du flyttar in

När du har skrivit på ditt hyresavtal och ska flytta till en lägenhet hos oss är det några saker du behöver göra innan du flyttar in i din nya bostad.

  • Betala din första hyra

    Betala din första hyra i god tid innan du ska hämta dina nycklar. Möjlighet finns även att betala med kort i receptionen hos oss på Sjögatan 4A.

  • Gör en flyttanmälan

    Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på:

    www.skatteverket.se/flytta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Sedan den 1 juli 2018 är det ett brott att lämna felaktiga uppgifter eller att inte anmäla änd­rade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Det är mycket viktigt att du är folkbokförd på rätt adress, läs mer på www.skatteverket.se/minadress Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

    Berätta för andra att du har ny adress

    Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den. Du kan också begära eftersändning av posten på www.adressandring.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., vilket kostar pengar.

    Lägenhetsnummer

    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du hittar ditt lägenhetsnummer i ditt hyresavtal.

    Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

    Skillnaden mellan lägenhetsnummer och produktnummer

    Lägenhetsnumret är ett fyrsiffrigt nummer som finns i Lantmäteriets register. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns. Du hittar detta nummer på ditt hyresavtal eller till höger på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus

    Lägenhetsnumret behöver du vid: folkbokföring, adressändring och vid tecknande av elavtal.

    Produktnummer är ett unikt nummer som vi använder oss av i vårt fastighetssystem. Ett produktnummer kan t.ex. se ut så här: 1100-101-1-101. Du hittar det på ditt hyresavtal eller till vänster på trapphusbladet som sitter i respektive trapphus.

    De fyra sista siffrorna i produktnumret behöver du: För att hitta ditt lägenhetsförråd och vid kontakt med Övikshem.

  • Teckna avtal för hushållsel och elnät

    Hushållsel

    Innan du flyttar in i din nya lägenhet behöver du teckna ett avtal för hushållsel. Du kan själv välja vilken leverantör av hushållsel du vill ha. Du ansvarar själv för att teckna och avsluta abonnemang för din hushållsel när du flyttar. På elskling.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du jämföra elpriser och elavtal.

     

    Elnät

    Eftersom elnätet till våra bostadsområden ägs av olika elnätsföretag (Övik Energi, Eon eller Vattenfall) kan du inte välja själv vilken elnätsleverantör du vill ha. För de områden där Övik Energi och Eon är elnätsägare behöver du inte göra någon flyttanmälan, det fixar vi.

    Om du flyttar till ett bostadsområde där Vattenfall är elnätsägare kommer du få information av oss om att du själv behöver göra en flyttanmälan till Vattenfall.

     

    Debitering av el via hyresavin

    Vi har ett fåtal lägenheter som har egen debitering av el via hyresavin, vilket då framgår av hyresavtalet.

  • Teckna hemförsäkring

    När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar den hos. Vill du jämföra olika hemförsäkringar kan du besöka konsumentservice.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

    Om du drabbas av brand, inbrott eller någon annan olycka kan det bli väldigt dyrt för dig utan hemförsäkring. Kontakta ett försäkringsbolag redan idag för att teckna en hemförsäkring. Om du redan har en ska du anmäla din nya adress till ditt försäkringsbolag.

När du flyttar in

När det är dags för dig att flytta in ska du själv hämta dina nycklar hos kundcenter på Sjögatan 4A. Du är välkommen att hämta nycklarna efter kl. 13.00 första vardagen då ditt hyresavtal börjar gälla. Tänk på att öppettiderna ibland kan variera och att nycklar inte lämnas ut på kvällar och helger. Ta med dig din legitimation när du kommer för att hämta nycklarna till din nya bostad.

Viktigt att tänka på när du flyttar in

När du flyttar ut

Om du vill avsluta ditt hyresavtal ska du lämna in en skriftlig uppsägning till oss. Därefter kommer din lägenhet att besiktas två gånger, en kort efter uppsägningen och en innan du flyttar ut. Du behöver även vara beredd på att visa lägenheten för de som är intresserad av att flytta in efter dig.  

Viktigt att tänka på när du säger upp din lägenhet och flyttar ut

När du byter lägenhet inom Övikshem

Uppsägningstiden är 3 månader även vid flytt inom Övikshem, utom när du får ett erbjudande på en ny lägenhet innan den 14:e i månaden, och detta sedan leder till ett hyresavtal, då kan du få tillgodoräkna dig denna månad som uppsägningsmånad.

Mer information om byte inom Övikshem

Hittade du den information du sökte?